Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Gminna pomoc regionalna

Treść

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie udzielania przez gminy pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją. Umożliwia gminom udzielanie pomocy regionalnej polegającej na zwolnieniu od podatku od nieruchomości, na podstawie uchwały rady gminy, bez konieczności jej opiniowania przez Prezesa UOKiK oraz notyfikacji do Komisji Europejskiej. Od stycznia 2005 r. gminy nie mogły przyjmować programów pomocy regionalnej.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2006 r. w sprawie udzielania przez gminy pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją (Dz. U. Nr 142, poz. 1017) weszło w życie 24 sierpnia. Zostało opracowane przez Ministerstwo Finansów, przy współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a następnie zatwierdzone przez Komisję Europejską jako program pomocowy zgodny z prawem wspólnotowym.

Na czym ma polegać pomoc? Chodzi o zwolnienie inwestycji z podatku od nieruchomości na podstawie uchwały rady gminy. Przypomnijmy, iż za duży projekt inwestycyjny uznaje się projekt nowej inwestycji, której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 000 000 euro. Koszty te obejmują wydatki ponoszone w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących dany projekt inwestycyjny oraz środki trwałe są powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą realizacji ściśle określonego celu, w szczególności wytwarzania produktu.

Program regionalny umożliwi gminom udzielanie pomocy regionalnej polegającej na zwolnieniu od podatku od nieruchomości, na podstawie uchwały rady gminy, bez konieczności jej opiniowania przez Prezesa UOKiK oraz notyfikacji do Komisji Europejskiej. Od stycznia 2005 r. gminy nie mogły przyjmować programów pomocy regionalnej ze względu na zakaz określony w art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

Jak więc wyglądała sytuacja od 2005 roku? Możliwe było przyjmowanie tylko takich programów, które nie wymagały notyfikacji do Komisji Europejskiej. Chodziło więc o programy pomocy de minimis oraz programy przewidujące udzielanie pomocy w ramach tzw. wyłączeń grupowych, czyli np. pomocy horyzontalnej na rozwój małych i średnich przedsiębiorców oraz pomocy na zatrudnienie.

Obecnie każda opracowana przez gminę uchwała zgodna z rozporządzeniem nie będzie już wymagała uzyskania opinii Prezesa UOKiK oraz notyfikacji do Komisji Europejskiej. Ci przedsiębiorcy, którzy będą chcieli skorzystać z tego rodzaju pomocy, będą musieli to zgłosić właściwemu organowi podatkowemu jeszcze przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Od momentu zgłoszenia nabędą prawo do pomocy. Rady gmin, w drodze uchwały, będą określały tryb i formę takiego zgłoszenia. Do nich również należy określenie terminu przewidzianego na zakończenie nowej inwestycji lub utworzenie nowych miejsc pracy związanych z tą inwestycją.

Rozporządzenie obowiązuje do końca grudnia 2006 r., ponieważ od nowego roku nastąpią zmiany w zakresie pomocy regionalnej. Przykładowo, wejdą w życie nowe Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007 – 2013. W związku z tym wszelkie programy pomocowe będą musiały zostać dostosowane do nowych przepisów. Natomiast w przypadku uchwał rad gmin (wprowadzających zwolnienia z podatku od nieruchomości), które mają obowiązywać przez kilka lat, nabycie prawa do uzyskania pomocy przed końcem 2006 r. oznacza, iż gminy te będą mogły udzielać pomocy w tej formie i na warunkach określonych w uchwale - zgodnych z warunkami określonymi w rozporządzeniu - do końca obowiązywania aktu prawa miejscowego.

Co należy zrobić, aby skorzystać z programu pomocy regionalnej dla gmin?

Jak wyjaśnia RIO, gmina zainteresowana przystąpieniem do programu powinna podjąć stosowną uchwałę na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Uchwała powinna zwierać odesłanie do warunków określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2006 r. w sprawie udzielania przez gminy pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją (Dz. U. Nr 142, poz. 1017). Uchwała może też zawierać dodatkowe warunki dopuszczalności pomocy regionalnej, inne niż określone w rozporządzeniu. Nie powinna natomiast powielać tych, które zostały w rozporządzeniu określone.

Tak, jak już wspomnieliśmy, uchwała rady gminy powinna określać tryb i formę zgłoszenia przez przedsiębiorcę zamiaru korzystania z pomocy oraz termin zakończenia nowej inwestycji lub utworzenia nowych miejsc pracy związanych z tą inwestycją. Zainteresowany przedsiębiorca, po wejściu w życie uchwały, jednakże przed rozpoczęciem realizacji inwestycji, powinien dokonać zgłoszenia właściwemu organowi podatkowemu o zamiarze korzystania z pomocy, w trybie i formie określonymi uchwałą rady gminy, jednak nie później niż do końca grudnia tego roku.
Anna Stradowska
(PAP)

2006-08-29

Autor: wa